Monday, September 20, 2010

KEROPOK LEKOR & KEROPOK KERING


Pengenalan
 
Keropok ikan adalah sejeni makanan ringan yang digemari oeh penduduk-penduduk dari pelbagai golongan di negera ini juga di negara jiran. Di Malaysia terdapat pengusaha keropok yang menjalankan perusahaan mereka terutama di persisiran pantai di Kelantan, Terengganu, Pahang, Johor dan Kedah. Keropok adalah sejenis makanan ringan yang digemari ramai oleh penduduk Malaysia. Keropok lazimnya diproses daripada ikan, udang atau sotong yang diadun bersama tepung kanji dan/atau tepung sagu sebagai bahan utama, garam, gula dan MSG sebagai bahan perasa. Jenis-jenis ikan yang biasa digunakan untuk memproses keropok ialah ikan parang, tamban, selayang, kerisi, lolong bara, biji nangka, conor dan lain-lain. Mengikut Peraturan Makanan 1985, keropok ikan hendaklah disediakan daripada ikan dan kanji dan kandungan protein tidak kurang 15 peratus. Keropok yang bermutu boleh diperolehi bergantung kepada kesegaran ikan, jenis ikan yang digunakan, nisbah bahan utama serta proses penyediaan. Keropok yang bermutu juga dapat dinilai dari segi rasa, kerangupan serta kembang apabila ianya digoreng didalam minyak panas. Terdapat beberapa kenis keropok ikan yang dihasilkan oleh pengusaha-pengusaha tempatan seperti keropok kering, keropok lekor (basah) dan keropok bersira.

Bahan-bahan Untuk Memproses Keropok Lekor
 
Bil
Bahan-bahan
Peratus
Contoh
1
Isi Ikan
100
10 Kg
2
Tepung Kanji (Ubi) / Sagu
70
7 Kg
3
Garam
2.5
250 Gram
4
Gula
1.5
150 Gram
5
Monosodium Glutumate (MSG)
0.3
30 Gram
6
Air Ais
20 hingga 30
2 - 3 Kg



Bahan-bahan Untuk Memproses Keropok Kering
 
Bil
Bahan-bahan
Peratus
Contoh
1
Isi Ikan
100
10 Kg
2
Tepung Kanji (Ubi) / Sagu Atau Campuran
100
10 Kg
3
Garam
2.5
300 Gram
4
Gula
1.5
200 Gram
5
Monosodium Glutumate (MSG)
0.3
30 Gram
6
Air Ais
20 hingga 30
2 - 3 Kg



Cara-cara Pemprosesan Keropok Lekor / Kering
 

a) Membancuh Adunan

Bahan-bahan campuran yang di gunakan untuk memperoses keropok iaitu tepung kanji atau tepung sagu, garam, gula, bahan perasa (MSG) dan air ais di adun dengan menggunakan mesin penggaul ( mixer) sehingga sebati. Adunan yang telah sebati dapat di ketahui apabila ianya tidak melekat pada bekas penggaul serta boleh membentuk doh.

b) Membentuk

Adunan yang telah di bentuk ketulan berbentuk selinder. Ketulan dibentuk mengikut saiz yang yang dikehendaki. Pada lazimnya, keropok keping di bentuk di antara 30 cm-50 cm. Panjang, bergaris pusat diantara 6 cm.-10 cm., serta mempunyai berat 500 gm.- 1 kg. Manakala ketulan untuk keropok lekor lebih kecil iaitu di antara 100 gm -500 gm.

c) Memasak

Keropok lekor boleh dimasak samaada dengan cara kukus, rebus atau terus digoreng.manakala keropok keping hanya direbus atau dikukus sahaja.
Keropok yang dikukus mempunyai kualiti yang baik jika dibandingkan dengan keropok yang direbus, tetapi ianya mengambil masa yang agak lama. Keropok yang di kukus mengambil masa 1 hingga 1.1/2 jam untuk masak bergantung kepada saiz manakala merebus hanya mengambil masa di antara 20 hingga 30 minit sahaja. Keropok yang telah di rebus akan timbul serta naik kepermukaan air apabila ianya masak.

d) Memotong

Keropok yang telah siap dimasak, disejat dan disimpan dalam keadaan sejuk dingin atau pada suhu bilik semalaman sebelum ianya dipotong nipis membentuk kepingan.Keropok boleh di potong dengan menggunakan pisau ataupun dengan mesin memotong keropok.

e) Menjemur

Keropok yang telah dipotong nipis di susun di atas pemidai dan di jemur kepada cahaya matahari. Di dalam keadaan cuaca baik keropok boleh menjadi kering dalam masa 6 hinnga 7 jam.

f) Membungkus

Keropok yang telah kering di angkat , di simpan atau terus ditimbang dan dibungkus dalam bekas plastik.Plastik ini di pateri dengan menggunakan api lilin , pelita atau dengan menggunakan mesin pateri ( Tew Impulse Sealer )
Pembungkusan adalah factor penting dalam mengawal kualiti produk.Pembungkusan yang tidak baik akan mengakibatkan pendedahan kepada kesan-kesan persekitaran saperti gas oksigen, wap air, kotoran, mikrob, dan cahaya yang berlebihan. Ini akan menyebabkan hasilan menjadi lemau, berkulat, tengik, busuk dan hilang khasiat pemakanannya.Pembungkusan yang menarik juga akan menjadi daya tarikan kepada pengguna.

g) Penyimpanan / Penstokan

Keropok yang telah dibungkus dengan berat 100 gm,200 gm dan 500 gm adalah perlu di susun dengan rapi supaya tidak di kenakan tekanan bebanan yang berat yang mana akan mengaibatkan kerosakan kepada keropok saperti patah, pecah dan sebagainya


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...