Wednesday, September 29, 2010

Proses membuat air nira nipah....

1. BUNGA NIPAH — Seperti tumbuhan lain pokok nipah juga berbunga sebelum berbuah. Bunga nipah pada mula ditiupi dengan kulit kumtum. Dan setelah itu ia akan mengembang dan inilah keadaannya. 
2. BUAH NIPAH MUDA — Dari kuntuman bunga ia membentuk buah nipah muda. Pada ketika ini buah nipah masih kecil. Pada waktu ini juga buah nipah masih tidak berisi.
3. BUAH NIPAH MATANG — Apabila buah nipah mencapai tahap matang saiz tandannya juga makin membesar. Buahnya mula berisi dan batang tandannya mula melentur.
4. CUCI TANDAN — Setelah dikenal pasti buah nipah telah mencapai tahap matang ia perlu dicuci iaitu membuang semua kulit tandannya.
5. MEMUKUL TANDAN — Batang tandan yang kurang melengkung akan dipukul dengan menggunakan pengetuk kayu.
6. TANDAN BUAH NIPAH — Inilah bentuknya tandan buah nipah yang telah dibuang kulit dan dipukul menjadi melengkung. Ia akan dibiarkan untuk seketika sebelum menjalani proses yang seterusnya.
7. TANDAN DISALUTI LUMPUR — Batang tandan buah nipah tersebut kemudiannya akan disaluti dengan lumpur supaya ia tidak menjadi kering.
8. URUT TANDAN — Batang tandan buah nipah perlu diurut setelah beberapa ketika ia dibiarkan disaluti lumpur. Mengikut perkiraan batang tandan buah nipah tersebut perlu 
9. PARAS TANDAN — Selepas tamat tempoh mengurut batang tandan buah nipah tersebut proses memangkas buah dari batang tandan dilakukan. Kemudian ia akan dibiarkan untuk beberapa hari untuk membiarkan nira turun.
10. LETAK TUKEY — Apabila didapati nira aturun dengan kuat barulah boleh ditadahkan dengan tukey. Pada masa dahulu tukey diperbuat daripada buluh.
11. TAHAN NIRA — Beginilah keadaannya semasa menahan nira dalam tukey. Selalunya nira akan ditadah pada waktu malam kerana pada wkatu malam nira dikatakan turun dengan banyak.
12. PUNGUT NIRA — Nira akan dikumpulan pada keesokan paginya. Mengikut amalan tradisi nira yang terhimpun dalam tukey akan dikumpulkan ke dalam buyung.
13. "MINUMAN AIR NIRA" — Air nira nipah manis lagi berkhasiat dan untuk menambah keenakan nira nipah perlu dicampur dengan air batu.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...